Starta eget

Att bli egenföretagare är för de flesta ett genomtänkt beslut men många tror att det är komplicerat att starta. Faktum är att själva uppstarten av ett bolag inte är så svårt som man kan tro. Du måste inte ha alla bitar på plats innan du startar din verksamhet – det blir ändå sällan exakt så som du tänkt dig.

Dock finns det några saker som, enligt vår erfarenhet, är viktiga att vara trygg med innan du drar igång; att ha ett genomtänkt erbjudande (dvs. vad du kan leverera som det finns en reell efterfrågan på) samt en grundläggande budget för de första månaderna, medan många andra saker kan man lösa längs vägen.  Vi hjälper dig gärna att komma igång och har nedan samlat tips och råd som kan vara bra att ha med sig när du vill ta klivet ut och starta eget.

 

Tips
för att komma igång

 

Vad heter bolaget?

Bestäm namn på bolaget tidigt – och ha backup-alternativ – så att du inte behöver stressa fram något. Bolagsnamnet ska anges samtidigt som man skickar in ansökan till Bolagsverket. (Tänker du vara egenföretagare utan anställda så kommer ditt bolagsnamn inte göra så stor skillnad)

Budget med tidsperspektiv

För din egen skull; Gör en enkel budget där du ser över både tänkta intäkter och kostnader på kort och lång sikt. Kolla gärna vad ungefärliga snittpriserna är för din typ av kompetens och senioritet. Om du är ovan med att göra en budget eller ekonomiska planer kan du ta hjälp ifrån svenska baskontoplanen (bas.se/kontoplaner), det ger en bra inspiration för vilka intäkter och kostnader som kan uppstå samt vägledning för hur de kan grupperas.

Var synlig

Se över ditt nätverk av säljkanaler och välj samarbetspartners med omsorg. I IT-branschen finns många olika typer av säljbolag, mäklare och nätverk som kan leda dig till gig. Välj partners som matchar din filosofi och kompetens, och där arbetsprocess och arvodesmodellen känns rätt för dig.

Vilken bolagsform passar mig?

Undersök vilket typ av bolagsform som passar dig: aktiebolag, handels- bolag eller enskild firma. Om man har råd och har bråttom kan man köpa ett lagerbolag, då slipper man en hel del pappersarbete. (Vår erfarenhet är att de flesta som kör eget inom IT väljer att köra ett AB, då det ekonomiskt blir mest fördelaktigt.)

Nu är en perfekt tajming

Vänta inte på rätt tajming - Många av konsulterna i NOX-nätverket vittnar om att tajming är svårt, om man väntar på det perfekta tillfället är risken stor att man aldrig kommer till skott. Deras budskap är därför tydligt: om du tror på dig själv och din företagsidé så kör. Idag. Vänta inte. Du kommer lära och utvecklas efter vägen.

 

Ta rätt betalt

Ta rätt betalt från början. Det är lätt att jobba gratis i början för att få chansen, men om du kommer in på fel prisnivå är det svårt att övertyga kunderna om att betala rätt pris framöver. Ditt värde har du redan byggt upp innan du startade eget – lita på det.

Best practice

 

Träffa andra frilansare

Som en del i NOX community får du chans att träffa fler i samma sits som du. Du kan, om du vill, ta del av våra workshops, AW:s, konferensresor och mycket mer.

Läs mer om NOX community

 

Boka ett personligt möte

Vi träffar dig gärna och berättar mer om hur du kan ta första steget till att starta eget.
Boka ett personligt möte med oss!

Kontakta oss

 
 

 

8 tips för en lyckad konsultprofil

 
 
NOX-startup-morkt-filter.jpg
  • Skriv en kort sammanfattning i början av din konsultprofil som lyfter upp det som efterfrågas i kravprofilen från kund. Har du ingen så gör en generell som sedan anpassas per uppdrag.

  • Använd en bild på din konsultprofil som lyfter fram din personlighet.

  • Se till att dina kontaktuppgifter är så tydliga som möjligt med namn, telefonnummer och e-post.

  • Ha dina erfarenheter och uppgifter i kronologisk ordning. Det ska tydligt gå att avläsa när du har gjort vad och i vilken ordning.

  • Säkerställ att ditt CV/konsultprofil är rättstavat och grammatiskt korrekt.

  • Se till att du har en tydlig struktur och samma formalia genom hela konsultprofilen.

  • Lyft fram vilka arbetsuppgifter du har haft i respektive jobb. Det viktigaste är inte din titel utan vad du har gjort och lärt dig under perioden på företaget. I en konsultprofil så blir bransch, företag och roll relevant men även vad ditt ansvar varit på olika uppdrag eller anställningar. Det ska tydligt framgå vilket resultat du har varit med och skapat.

  • Var ärlig och transparent med vad du kan och inte. Du vinner mer förtroende om kunden får rätt verklighetsbild av dig är det större chans att rätt person får rätt gig, vilket gynnar alla parter i slutändan.

Ladda ned vår mall för konsultprofil